Attest van woonst
Een attest van woonst bevestigt dat een inwoner ingeschreven is op zijn adres in de gemeente.
Het attest bevat een aantal persoonlijke gegevens zoals:
- naam en voornamen
- plaats en datum van geboorte
- adres
- burgerlijke staat
- nationaliteit
- de datum sinds wanneer je op het adres woont.
Hoe aanvragen
Je kan het attest aanvragen:
- aan het loket van de dienst burgerzaken
- via het e-loket
-
Als je beschikt over een elektronische identiteitskaart (eID), kan je het document ook raadplegen, downloaden en afdrukken:
- op 'Mijn dossier', de online toepassing van het Rijksregister
- op 'Mijn Burgerprofiel', de online toepassing van de Vlaamse overheid
- het e-loket van je gemeente.
Anderen kunnen het attest enkel aan het loket van de dienst Burgerzaken aanvragen.
Wie kan het attest aanvragen
- jijzelf
- een derde persoon die in het bezit is van een aanvraag opgesteld door een advocaat, een vrederechter, een juridische dienst, ...
- een derde persoon op voorwaarde dat die in het bezit is van een volmacht en de identiteitskaart (of kopie ervan) van de aanvrager.
Kostprijs
Gratis
Wat meebrengen
- je identiteitskaart of verblijfsvergunning
- als je het attest voor iemand anders aanvraagt: een volmacht van de betrokkene en een kopie van zijn of haar identiteitskaart